Letňanské automobily (15)

STR17 LETN AUTOMOBILY Avia-IkarusNa podvozcích klasických saviemů, tedy Avií A-30, případně jejich modifikací, vznikaly i malé autobusy kategorie minibus.

K těm nejméně zdařilým (alespoň podle vzhledu) patřil minibus, jenž vznikl ve spolupráci s maďarskou firmou Ikarus.

Za základ byl vzat podvozek A-30N a motor Avia 712.11, o skříň se postarali maďarští konstruktéři. Minibus byl vyráběn v mateřském závodě firmy Ikarus ve Szekesfehévaru. Byl určen na export do třetích zemí, zejména do Afriky, několik minibusů se ale dostalo i k nám. Většinou je zakoupila zemědělská družstva, která je používala k vlastním potřebám.

Číst dál: Letňanské automobily (15)

Letňanské automobily (14)

STR17 Letnanske automobily 14 A-31-isotermModernizace středních nákladních automobilů původní francouzské licence Renault-Saviem v Avii pokračovala i v pozdějších letech. Vynutila si to situace na trhu i snaha zvyšovat užitnou hodnotu vozů.

Také zákazníci se nespokojili jen s klasickými valníky A-15, A-30, později i A-21 či A-31. Situace v našem obchodu si vyžádala i výrobu speciálních vozů. Proto konstruktéři Avie, spolu se speciálními výrobci nejrůznějších skříňových nástaveb, dali vzniknout jednoúčelovým zásobovacím vozům. V sedmdesátých letech minulého století pak tyto avie rozvážely potraviny téměř do všech koutů v republice.

Vozy měly místo klasické korby valníků skříně s krytým úložným prostorem. V mnohých případech měly takzvané termo-provedení, takže to byly jakési pojízdné lednice. Byly určeny k rozvozu masa a masných výrobků, spolu s dalšími potravinami, které rychle podléhaly zkáze.

Číst dál: Letňanské automobily (14)

Letňanské automobily (13)

STR16 LETNANSKE AUTOMOBILY A-31V sedmdesátých letech 20. století se stala výroba sviemů hlavní výrobní náplní Avie. A patnáctky i A třicítky se téměř okamžitě přiřadily k nejpopulárnějším vozům na našich silnicích. A nejen na nich.

Jak v Avii rostla sériová výroba, začaly se avie vyvážet i do dalších, především tzv. socialistických zemí. Zejména pak do tehdejšího Sovětského svazu, kde letňanské vozy dostaly přízvisko Československý mercedes. Nové avie vynikaly kvalitou, nízkou poruchovostí i spotřebou, a protože se jednalo o tzv. západní konstrukci, představovaly i značný komfort pro posádku.

V té době už samozřejmě Avia nenakupovala díly ve Francii a vozy byly výhradně montovány z československých dílů.

Číst dál: Letňanské automobily (13)

Jste zde: Úvod > Doprava