Letňanské automobily (13)

STR16 LETNANSKE AUTOMOBILY A-31V sedmdesátých letech 20. století se stala výroba sviemů hlavní výrobní náplní Avie. A patnáctky i A třicítky se téměř okamžitě přiřadily k nejpopulárnějším vozům na našich silnicích. A nejen na nich.

Jak v Avii rostla sériová výroba, začaly se avie vyvážet i do dalších, především tzv. socialistických zemí. Zejména pak do tehdejšího Sovětského svazu, kde letňanské vozy dostaly přízvisko Československý mercedes. Nové avie vynikaly kvalitou, nízkou poruchovostí i spotřebou, a protože se jednalo o tzv. západní konstrukci, představovaly i značný komfort pro posádku.

V té době už samozřejmě Avia nenakupovala díly ve Francii a vozy byly výhradně montovány z československých dílů.

Číst dál: Letňanské automobily (13)

Ano, je to opravdu pro lidi…

STR16 ANO Je to opravdu pro lidi 2Do redakce Letňanských listů dorazil dopis pana Jiřího Macháčka. A tady je jeho znění.

"V Letňanech je problém po 18. hodině zaparkovat, řidiči dlouhé minuty krouží v jednotlivých ulicích a marně hledají místo k zaparkování, aby přitom neporušili dopravní předpisy. O to úsměvnější mi připadá pohled na zátarasy, které někdo nainstaloval v ulici Krausova (viz foto).

Na ohraničené ploše není ani místo k nouzovému zaparkování, ani možnost pro chodce a vozíčkáře dostat se na chodník v úseku sníženého obrubníku. Myslím si, že toto opatření je plýtváním veřejnými prostředky, ničemu to neprospěje a jen se zmenší životní prostor pro obyvatele Letňan. Posuďte sami.

Asi se – s prominutím – někdo zbláznil. Je to opravdu pro lidi?

Číst dál: Ano, je to opravdu pro lidi…

Letňanské automobily (12)

STR17 Avia A-30V šedesátých letech minulého století byla opět letňanská Avia na rozcestí. Po skončení letecké výroby se sice rozjela sériová výroba nákladních automobilů Praga V3S a S5T, vývojové oddělení intenzivně pracovalo na vojenské pětituně S-430, ale nakonec se ukázalo, že tato výroba Avii nezajišťuje budoucnost.

Pragovky již byly za zenitem a nová pětituna byla tak složitá, že vznikly závažné pochybnosti, zda bude vhodná pro „normální“ armádní řidiče. Jako záchrana se ukázala licence na střední nákladní automobily s nosností 1,5 a tří tun, které požadovalo tehdejší řízené národní hospodářství. Volba padla na francouzskou firmu Renault-Saviem, jmenovitě na střední nákladní automobily Renault SG2 a SG4. V Avii byly od roku 1968 vyráběny pod označením A-15 a A-30.

Číst dál: Letňanské automobily (12)

Jste zde: Úvod > Doprava